mooie paprika's,kleine paprika's,kapotte paprika's - Reisverslag uit Arnos Vale, St. Vincent van spreadtheworld - WaarBenJij.nu mooie paprika's,kleine paprika's,kapotte paprika's - Reisverslag uit Arnos Vale, St. Vincent van spreadtheworld - WaarBenJij.nu

mooie paprika's,kleine paprika's,kapotte paprika's

16 Juli 2013 | St. Vincent, Arnos Vale

De week begon met een waarschuwing voor Tropische Storm Chantal. Los van een grauwe dag zonder zon, wat we hier niet gewend zijn, en een hoop donder en bliksem, hebben we er gelukkig niet veel van gemerkt. Elders in de Cariben is het geloof ik best een vervelende storm geweest. Wij hebben er ons voordeel uit weten te slaan door overdag buiten films te kijken op de veranda zonder het te warm te hebben.

De dag erna moesten we een hele grote chocoladetaart met chocoladebotercrème maken voor de zoon van een vriend. Het was nog best spannend, want we maken altijd wat kleinere taarten en gebruik van vertrouwde recepten voor kleinere taarten. Bovendien hadden de mensen bepaalde eisen waardoor we de cake in 1 bakvorm moesten bakken, wat altijd spannend is met rijzen. Nu moesten we dus op zoek naar een ander recept.

Omdat we wilden dat het niet zou mislukken hebben we de dag ervoor een taart uitgeprobeerd volgens een ander recept. Nou, qua rijzen ging het goed, maar de smaak was niet zeer smakelijk. Er zat veel te veel zout in en veel te veel ingrediënten waarvan je je bij het eten afvroeg waarom je ze aan het recept toe moest voegen, spookingrediënten. Zonde van het geld en de calorietjes, vind ik zo. Dus dat recept heeft de verjaardagstaart niet gehaald. En wij zitten (een week later nog steeds)opgescheept met grote stukken chocoladetaart. We hebben op een gegeven moment maar, uit pure wanhoop, gewoon twee kwarten taart in de vriezer gestopt, waar we het een tijd niet hoeven te zien, totdat het echt heel vies is geworden en we het zonder al te veel schuldgevoel weg kunnen gooien.Uiteindelijk hebben we voor de verjaardagstaart een oud vertrouwd recept omgerekend en die is uiteindelijk vol genot opgepeuzeld door de jarige en zijn familie.

Een paar dagen later kwamen ze langs, omdat ze een nieuwe puppy hebben. Echt heel schattig!En later hadden we nog bezoek van twee andere mensen die vertelde dat ze een konijn hadden en dat je die hier gewoon kan kopen! We vroegen wat ze het konijn te eten gaven. 'Bijvoorbeeld mango. Maar niet de pit, die moet je verwijderen.' We lieten ze ook een foto van de rups met het gezicht zien, en ze vonden het een ontzettend raar ding en hadden het nog nooit gezien. Het is dus ook geen normale rups voor hier, wat me toch wel weer erg nieuwsgierig maakt naar wat voor vlinder er uit komt.

Ook is deze week de 'grasmaaier' eindelijk weer terug, gerepareerd en wel. Dus hebben we eindelijk het stuk land weer bij kunnen maaien. Van een deel van het gemaaide gras heb ik een stuk composthoop gemaakt. Bij gebrek aan goede aarde ga ik gewoon maar eens zaden in de composthoop gooien en kijken of er wat uitkomt! Ook de auto start weer, omdat de accu het weer doet. Nu moeten we alleen nog de lekke band oppompen, en dan kunnen we EINDELIJK rijden!!!!!! Dat wordt elke dag KFC afhalen natuurlijk!

Toen we olie gingen halen voor de grasmaaier, en we in het Nederlands aan het kletsen waren met elkaar, riep er opeens een man 'Hé, spreek u Nederlaans?' AWESOME. Woohoo, even communiceren zonder 50 % ja-knikken zonder te weten waar je zojuist mee hebt ingestemd! De man kwam van Sint Eustatius en was er om carnaval te vieren. Hij is hier ook met Kerst. 'Dus ik vind het wel leuk hier' verklaarde hij. Hij keek wel wat geschrokken en licht onbegrijpelijk toen we hem vertelden dat wij hier voor een jaar willen blijven.

Qua ongelukken e.d. gebeuren hier trouwens vreemde dingen. Bijvoorbeeld vorige week. Het was carnaval en iedereen was dronken aan het dansen in de straten. Totdat er een carnavaltruck over een meisje(rond de 15) heenreedt en ze aan haar verwondingen is overleden. Niemand die het zag, een beetje oplette en iemand kon waarschuwen of het überhaupt maar merkte. En zo'n carnavaltruck rijdt niet snel...
Zo is er ook het verhaal dat er een keer een man zijn huis wilde verhuren en dat bij de bezichtiging zijn ogen werden uitgestoken door zijn klanten. En een verhaal over broers die ruzie hadden en toen één van de broers, onder invloed van drugs, de andere broer aan het achtervolgen was met een kapmes, zijn eigen voet er per ongeluk afhakte. En een verhaal over een man uit het gekkenhuis die altijd glas at en op een dag hier beneden bij de weg dood werd gevonden. Vreemde verhalen.

Toen we boodschappen gingen doen vonden we eindelijk een beetje paprika's die de maat hadden zoals we dat gewend zijn in NL. Normaal zijn ze hier een beetje de maat van een pruim, of als je geluk hebt van een perzik. De cassière en de inpakker waren helemaal amazed. 'Them peppers look goooood, look!' Heel gesprek erover aan het voeren. Zelfs de collega aan een andere kassa werd geattendeerd op de paprika's. Toen de buurvrouw een paprika kwam lenen en ik terugkwam met één van de betreffende paprika's reageerde ze met een 'Wooow that's big, don' you have any smaller?'. De paprika's die ik heb geplant gingen erg goed. Totdat ik op een dag opstond en mijn plantencheck deed en opmerkte dat alle hoofdjes van de plantjes eraf waren gepeuzeld door iets. Er staan alleen nog wat zielige rechtopstaande steeltjes in de aarde. Alle paprika's nog aan toe.

Er staat hier een metershoge palmboom met allemaal kokosnoten erin, en omdat nog geen van beide het boombeklimmen onder de knie heeft, blijven die kokosnoten erin hangen tot ze er op een dag eindelijk een keer uitvallen. Een paar meter van de heuvel naar beneden liggen dan ook een aantal kokosnoten die aan het verteren zijn. Maar eigenlijk was ik best nieuwsgierig naar wat er in zou zitten, gezien we niet weten hoe lang die kokosnoten daar al precies liggen. Dus hadden we twee van de noten meegenomen en opengehakt met een kapmes. Daarin vonden zowaar heerlijke kokos. Precies zoals in die slechtgevulde bakjes van AH voor €2,-. Dat had ik niet verwacht. En het was dan ook een aangename verassing. En een smakelijke.

We hebben hier wat mensen ge-emaild om te vragen of ze interesse hebben in taarten. Uiteraard nog geen reactie gehad, maar vol verwachting klopt ons hart. Misschien gaat die bussiness dan wel niet zo goed, we hebben toch wel wat bereikt met onze baksels. Ik had onze fruitboer namelijk de vorige keer beloofd dat we brownies mee zouden nemen voor hem. Een week erna hadden we ze gebakken, maar ze waren nog erg warm, dus konden we ze nog niet geven (er moest immers nog chocoladeglazuur op, kom op nou). Dus Anthony ging naar hem toe om een zak mango's te halen (want die 16 mango's van de week ervoor waren alweer een tijdje op) en hem te vertellen dat hij morgen echt wat van onze baksels kreeg. De man had een hele slechte zakendag gehad en was wat teleurgesteld. Maar hij was ook heel erg blij dat hij binnenkort wat zou krijgen en kon dan ook niet wachten. De dag erna had ik ook rozijnen-kaneel cakejes gemaakt en de zoete waren naar hem gebracht. Hij was helemaal blij, en zei dat Anthony goed voor hem zorgde. Waarop hij ons een hele zak gratis mango's gaf. Echt superleuk, ouderwetse ruildhandel. Mocht de taartenzaak niet lopen, dan kan het altijd nog zo. Niks loopt natuurlijk zoals je het verwacht, en het is zoals het is. En ik moet zeggen dat ruilhandel me eigenlijk best wel aanstaat. Ik vind het een mooi verloop van zaken.

Tenslotte wil ik jullie nog even wijzen op dit huis, en vragen of er iemand nog toevallig ergens anderhalfmiljoen pond op zolder heeft liggen die hij/zij kwijt moet! Of anders de te tip te geven die som geld hierin te investeren.

Met vriendelijke groet,
Cassandra